Orzechy ziemne i ich zastosowanie

Posted on

Orzechy ziemne są bogate w tłuszcze, z jakich zdecydowana większość to nienasycone kwasy tłuszczowe, minimalizujące zagrożenie dolegliwości sercowo-naczyniowych oraz cukrzycy typu 2. Również, orzechy arachidowe oraz ich przetwory mają duże bioaktywne elementy, takie jak: flawonoidy, kwasy fenolowe, fitosterole, alkaloidy, koenzym Q10 lub resweratrol, jakie współpracując ze sobą, dają tymże artykułom wartości przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze oraz przeciwzapalne.

Orzeszki ziemne są jednakowo dobre jak inne typy orzechów

Dotychczas żywieniowcy zalecali, aby jeść jak najwięcej orzechów: włoskich, pistacji, orzechów brazylijskich, nerkowców, migdałów. Mnóstwo doświadczeń w Stanach Zjednoczonych oraz Europie twierdziło, iż orzechy zabezpieczają przed chorobą wieńcową, zawałami serca, nadciśnieniem arterialnym oraz udarami mózgu. Mniej mówiło się o zdecydowanie tańszych orzeszkach arachidowych, ponieważ wydawało się, iż ich atuty lecznicze są właściwie małe.

Czy orzechy ziemne są zdrowe?

Orzeszki ziemne wartości odżywcze zawdzięczają ilości witaminy E –witaminie młodości, i elementom mineralnym, takim jak: potas, fosfor, magnez, żelazo, cynk, miedź oraz mangan. Również charakteryzuje je duża ilość błonnika pokarmowego. Orzeszki ziemne prażone bez soli, jak i prażone orzeszki ziemne z solą to zdrowa przystawka do pracy oraz na wycieczkę. Domowy pokaz kinematograficzny, wspólne kibicowanie, nieoczekiwani goście – orzeszki arachidowe w takich sytuacjach są niezastąpione!

Orzechy ziemne – właściwości

Mało kto wie, iż orzechy ziemne, to w prawdzie roślina strączkowa. Identycznie jak fasolka, soczewica, cieciorka lub groszek, nasienia owej rośliny schowane są w strąkach. Mówimy na nie orzechy, gdyż przypominają je smakiem oraz składem chemicznym. Określamy je ziemnymi, ponieważ ich nasienia rozwijają się parę centymetrów pod powierzchnią ziemi. Orzechy arachidowe wyróżniają się niezwykle dużą ilością białka. Pod tymże względem przewyższają odmienne orzechy i własnych strączkowych krewniaków. Są źródłem witaminy B3 – niazyny.

Wpływ na zdrowie i kaloryczność orzechów ziemnych

Orzechy ziemne są kaloryczne, lecz nie aż tak bardzo, jak orzechy makadamia lub pekan. Wartość energetyczna w 100 g nie wykracza poza 600 kcal. To i tak wiele, lecz biorąc pod uwagę, iż w orzechach zamknięty jest tylko odpowiedni tłuszcz, jaki błyskawicznie się wypala, nie powinniśmy się przerażać. Temat pojawia się, kiedy zamiast spożywać surowe orzechy ziemne bez żadnych dodatków, fundujemy sobie orzeszki solone, kandyzowane, w miodzie, czekoladzie czy w pikantnej otoczce. Wówczas ich potencjał kaloryczny rośnie oraz gorzej się trawią.